Het ooit toonaangevende internetbedrijf Yahoo wil zijn online activiteiten verkopen. Zo’n veertig partijen hebben interesse in (delen van) het bedrijf. Wie gaat er met Yahoo vandoor?
Nee, het is Marissa Mayer niet gelukt om Yahoo te hervormen. Dat is bijna vier jaar na haar verrassende benoeming als topvrouw van de voormalig internetgigant wel duidelijk.
Na dertien dienstjaren bij Google krijgt Mayer in juli 2012 de touwtjes in handen bij Yahoo. Aan haar de taak om het internetbedrijf weer op het groeipad te krijgen.
Mayer begint voortvarend, met de overname van een veertigtal bedrijven in de eerste twee jaar van haar bewind.
Grootste vis is bloggerssite Tumblr, waar Yahoo 1,1 miljard dollar voor op tafel legt. Daarmee hoopt Mayer een hipper en jonger publiek aan te trekken. Ook zet ze het mes in onrendabele diensten die Yahoo in de lucht houdt, zoals zoekmachine Altavista.
Maar het is onvoldoende gebleken om de strijd om adverteerders te winnen van Google en Facebook. Vorig jaar boekte Yahoo een omzet van ongeveer 5 miljard dollar, net iets minder dan in het jaar dat Mayer begon. Voor 2016 verwacht Yahoo een daling van de inkomsten van zo'n 14 procent.
Tijd om het roer radicaal om te gooien. Activiteiten van Yahoo die niet tot de 'kern' behoren, staan sinds vorige maand in de etalage. Zo'n veertig partijen hebben aangegeven interesse te hebben, aldus The Wall Street Journal. Dit zijn de belangrijkste gegadigden.
• Daily Mail
Het Britse krantenbedrijf Daily Mail aast op de nieuws- en media-activiteiten van Yahoo, schrijft WSJ. Het moederbedrijf achter de tabloid zou gesprekken hebben gevoerd met een zestal private-equitybedrijven om een bod te financieren op onder meer Yahoo Finance, Yahoo Sports, Yahoo News en de videotak die de bekende presentatrice Katie Coutic in de gelederen heeft.
Ondanks het feit dat Yahoo in de publieke perceptie is weggezakt, komen elke maand nog steeds honderden miljoenen mensen op de sites van Yahoo.
Met de overname zou de Daily Mail de aanwezigheid in de VS willen versterken. Daar is het sinds 2012 actief met een tabloidsite, die tussen de 60 en 70 miljoen unieke bezoekers per maand trekt.
• Verizon
Een van de belangrijkste kandidaten om delen van Yahoo over te nemen is het Amerikaanse telecombedrijf Verizon, dat volgens WSJ al verkennende gesprekken heeft gevoerd met Yahoo.
Verizon is de grootste provider van de VS met ruim 130 miljoen klanten. Maar de inkomsten staan onder druk door toegenomen concurrentie en het bredere aanbod van draadloos internet waardoor dataverbindingen minder gewild zijn.
Om de inkomsten op peil te houden, zet Verizon in op de snelgroeiende markt voor digitale advertenties. Vorig jaar kocht Verizon internetbedrijf AOL voor 4,4 miljard dollar. Daarmee kreeg de provider onder meer TechCrunch, Huffington Post en Engadget in bezit, alsook technologie om online advertenties te verkopen. Met Yahoo zou Verizon de advertentiebusiness willen versterken.
• Andere partijen: CBS, IAC/InterActiveCorp, Microsoft
Yahoo zou tevens hebben gesproken met mensen van mediaconglomeraat CBS Corporation en internet- en mediabedrijf IAC. Ook uitgeversconcern Time Inc en de private-equitybedrijven TPG en KKR zouden interesse hebben, net als softwarereus Microsoft, dat met diverse private-equityfirma's de mogelijkheden van financiering zou hebben bekeken.
Google heeft de documenten die Yahoo beschikbaar heeft gesteld ingezien, aldus WSJ, maar zou niet van plan zijn een bod uit te brengen.
Aandeel in Alibaba
Blijft over de vraag wat Yahoo moet kosten. Dat is een lastige vraag, omdat het aandeel van Yahoo in de Chinese internetreus Alibaba het beeld vertroebelt.
Volgens analist Youssef Squali van Canto Fitzgerald zijn Yahoo's kernactiviteiten, exclusief de bezittingen in Azië en de cashvoorraad, zo'n 4,3 miljard dollar waard. Dat is een schijntje van de totale waarde van Yahoo op de beurs, die rond de 34 miljard dollar schommelt.
Geïnteresseerde partijen hebben tot en met 18 april om een bod uit te brengen op delen van Yahoo.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl